Ved å flytte inn alle funksjonaliteter fra Shiplog Havn under samme tak, så markerer vi startskuddet for Port som et digitalt powerhouse for nordiske havner. Vi er overbevist om at dette vil merkes og Port bli et enda bedre støtteverktøy for havner

Dan Steinnes, Salgssjef Grieg Connect

Kaiplanlegging:

Integreringen av Shiplog i Port medfører en betydelig oppdatering av den tradisjonelle Port Plan. Den nye kalenderbaserte kaiplanleggingen tilbyr en omfattende og detaljert oversikt over anløp. Brukere har nå muligheten til å filtrere, tilpasse oppsett, søke etter spesifikke tidsperioder, og anvende dra-og-slipp-funksjonaliteten for å flytte på fartøy. 

Blått betyr avgått, Grønn betyr at båten ligger til kai mens gul markerer et forventet anløp i kalenderen for kaiplanlegging.

Fortøyningsplan

I tillegg til kaiplanlegging tilbyr den nye løsningen muligheten for å lage grafiske fortøyningsplaner ved hjelp av skannede havnedata fra geodatabasen, som sikrer millimeterpresisjon. Brukere kan enkelt opprette fortøyningsplaner med linjer til pullerter og annen kritisk havneinfrastruktur. Den kan kan deles med agenter, rederi, los-tjenesten eller kapteiner gjennom havneportalen eller sendes som vedlegg via e-post.

Grafisk kaiplanlegging er tilgjengelig i kart for havna og andre anløpsaktører. Situasjonsbildet vises med å endre på tidsintervallene slik at alle forventede anløp er synlig i kart.
Fortøyningsplannen kan editeres direkte i kartet eller ved å bruke anløpsvisningen. 

Historiske AIS-bevegelser og kart:

Det nye systemet tilbyr integrert tilgang til historiske AIS-bevegelser I kartvisning, som en del av den funksjonsmigreringen.

Forbedret kartfunksjonalitet, inkludert filtrering på en rekke parametre slik som fartøytype, AIS status, AIS klasse, fart og AIS kilder. Brukerne kan også lage egne lister med fartøy som vises.

Live AIS for fartøy er tilgjengelig i kartet, alt i en pakke som bekrefter vårt mål om å lage et fleksibelt og effektivt digitalt kart- og anløpsverktøy for nordiske havner.

Kartet kommer med en rekke muligheter for filtreringer og lagring av egne lister.
Historiske bevegelser i kart vil være lett tilgjengelig i systemet med mulighet til å søke opp et tidspunkt. Farta på videoen velges også i systemet.

Geofences i Port: 

Geofences fungerer som fundamentet for å registrere ankomster og avganger i havneområder, ved ankerplasser, og kaiområder. Disse var tidligere konfigurert i Shiplog-klienten og er nå fullt integrert i Port. Med denne oppdateringen kan havner selv enkelt tilpasse og administrere geofences direkte i Port og sikre en problemfri overgang fra det gamle systemet.

Geofences settes opp med det tradisjonelle havneområdet, kaier, ankringsplasser, varslingsområder osv.

100 % Skybasert Løsning:

Port representerer en 100 % skybasert løsning, som sikrer at nordiske havner kan dra nytte av høy tilgjengelighet, skalerbarhet, og sikkerhet. Dette skybaserte aspektet betyr også at systemoppdateringer og nye funksjoner kan rulles ut mer effektivt, sikrende at brukere alltid har tilgang til de nyeste verktøyene. Dette vil nå også våre tilfellet for den tradisjonelle Shiplog funksjonaliteten.

Shiplog kommer med Live AIS fra flere kilder, noe som sikrer god dekning også utenfor Skandinavia

Implementering og Migrasjon:

Etter å ha fullført utvikling og migrering av Shiplog-funksjoner, er neste skritt nå testing. Grieg Connect vil deretter tilrettelegge for en sømløs overgang for eksisterende brukere i løpet av 2024.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med våre kollegaer på salg og support.

Bruken av mobile applikasjoner har det siste tiåret blitt mer og mer utbredt: regninger betales via telefonen; tog, trikkebilletter og førerkortet er digitale. Karttjenester og ruteplanleggere på mobilen er også fine eksempler på en forenkling av hverdagen til reisende. Grieg Connects revitaliserte mobilapp har som mål å ta dette inn i havnesektoren.

En enkel brukeropplevelse fra bestilling til levering

Mobilapplikasjonen Port GO for anløpsoversikt og tjenesteregistrering har denne vinteren fått seg nye klær. Havnearbeidere og tredjeparter vil raskt kunne få et overblikk over anløp som er ventet til kai og fartøy til kai med muligheten til å søke opp fartøy av interesse i kart. 

Dette er første del av den fremtidige arbeidsflyten som begynner med at eksterne brukere vil kunne bestille tjenester i en havneportal som deretter godkjennes av havnekaptein og finner veien via mobilen til fakturering og statistikk. 

Brukergrensesnittet operasjonelt vil oppleves mer naturlig da alt dette vil være pakket inn i en native applikasjon for brukerne.  

Etter tett samarbeid mellom havnene, våre utviklere og designteam, får vi frem mer viktig anløpsinformasjon direkte til brukerne samtidig som tjenester lettere kan tildeles, utføres og rapporteres.

Dan Steinnes, Salgssjef, Grieg Connect 
Port GO med anløp, arbeidsordre, rapportering og vær.
Været på din lokasjon i en uke fremover

Konseptet arbeidsordre

Tidligere har det bare vært mulig å knytte en tjeneste opp mot en prisliste, men dette endres nå med det nye konseptet arbeidsordre:

En arbeidsordre kan bestå av flere typer priser / artikler, noe som vil fungere fint for grupperte tjenester, større prosjekt eller tjenesteleveranser som er mer komplekse. Et eksempel på dette kan være krankjøring hvor løft ofte prises etter tid på dag samt om containeren er full eller tom eller om den bare skal flyttes om på båten. Et annet eksempel er vannleveranser hvor noen havner tar en oppkoblingsavgift samt en volumpris. De ulike prisene /artiklene vil likevel være synlig på fakturaen. 

Tjenester kan delegeres til ansatte gjennom ressursplanleggingsmodulen eller plukkes som en arbeidsoppgave på mobilen.

Kart med live fartøystrafikk, fartøysdata og søkemuligheter
Mine arbeidsordre og muligheten til å registrere ny via mobilen

Veien videre

Den nye mobilapplikasjonen implementeres hos to havner i februar måned. Grieg Connect inviterer deretter til webinarer for å presentere applikasjonen og interesserte havner vil kunne melde seg på for implementering sammen med vår leveranseavdeling

Espen brings a wealth of experience and a forward-looking vision that makes him the ideal leader to guide us towards new heights. Previously, he served as the CEO of GSGroup, a prominent European SAAS-based IT company specializing in Fleet & Asset Tracking and Field Service Solutions. 

With a Master’s degree in economics from NHH, Bergen, and over two decades of leadership experience, Espen’s career includes noteworthy roles in management consultancy with firms like Deloitte Consulting and Capgemini, where he managed IT projects primarily within the Telecom and Finance sectors. 

He has also played a pivotal role in the Executive Management group at ISS Norway.

In Espen’s own words:

I am very excited about this great opportunity to join and lead Grieg Connect and become a part of the Grieg Group. I look forward to continuing your impressive journey and, together with you, making an even stronger Grieg Connect

Espen Ranvik

The timing of Espen’s appointment aligns perfectly with our determination to scale our products and services, meeting the growing demands of our clients while staying ahead of the competition. 

With Espen at the helm, we are confident that we will not only meet these challenges but also thrive in the ever-evolving digital landscape.”

Thomas Grieg, Chair of Grieg Connect

To ensure a seamless transition, Espen will collaborate closely with our interim CEO, Tord Svanquist, who will provide invaluable support during this period of change. Tord will continue as a valuable member of the management team, ensuring continuity and expertise.

Espen Ranvik will officially assume the role of CEO on April 15th, and we eagerly anticipate the exciting journey ahead under his leadership.

Image reference: Tenk Sandefjord!

Vi er sterkt overbevist om at en systematisk tilnærming til planlegging, organisering og optimalisering av anløpsressurser vil føre til mer effektive anløp, bedre beslutninger og økt forutsigbarhet – både for dere og kunder deres. Her er en smakebit på hvordan det fungerer

Planlegg og publiser 

Å planlegge ressurser som maskiner og personell mot oppgavene som må utføres og tjenester som skal leveres, er avgjørende for optimalisere et anløp. Med innebygde maler i Port, kan spesifikke arbeidslag, oppgaver og fartøysanløp enkelt lagres og gjenbrukes. Dette gjør planleggingen enkel.

Bilde: En arbeidsordre for en linjegående containerbåt kan enkelt kopieres fra tidligere anløp, og malene vil gjøre planleggingen enkel uten å miste nøyaktighet.

Kalender og listevisning

Vi gir dere også fleksibiliteten til å visualisere prosjekter og arbeidsordre i et klassisk kalenderformat eller en enkel listevisning. Farger viser status på oppgavene hvor grønn er rapporter og gul er planlagt

Bilde: arbeidsordrer i kalendervisning 

Planleggeren kan enkelt large planer basert på skjemaer og tilordne dem både til interne og eksterne ressurser. Kompetanser kan tillegges gitte oppgaver. Chat og delegering finnes fra planlegger til utførende.

Arbeidsoppgavene blir deretter tilgjengelig på mobilen til de ansatte med notiser og pushmeldinger.

Den Nye Mobilapplikasjonen 

Vi er glade for å introdusere vår nye native mobilapplikasjon! Tidligere har dere kanskje brukt Port GO, for enkle tjenester. Nå tar vi det et skritt videre og introduserer arbeidsordrer og underordnede oppgaver i en helt ny app. Dette gir dere bedre funksjonalitet samtidig som bruken blir enklere.

Appen utstyres først med tradisjonelle tjenesteleveranser slik som vann, strøm og førtyning, og vil deretter bygges ut mer andre tjenester i henhold til behovene som identifiseres

Port Go (vi fant ingen bedre navn!) gir deg mer enn bare arbeidsordrer.  Den er utstyrt med 2FA, vær, kart med live AIS, anløpsliste, push-meldinger og varsler om endringer.   

Kommende Nyhetsbrev

Hold øynene åpne for vårt neste nyhetsbrev! Vi skal dykke enda dypere inn i statistikken som er tilgjengelig i fra Port. Det er et område hvor vi kan ta store steg den neste tiden, og vi gleder oss til å forfølge dette sammen med dere.  

Oppfordring til Diskusjon

Vi oppfordrer dere til å starte diskusjoner på kontoret om deres spesifikke behov når det gjelder arbeidsordrer og oppgaver. Dette vil forberede oss til en produktiv diskusjon når vi møtes.  

Stavangerregionen Havn håndterer cruise,- gods,- offshore- og ferjetrafikk. Andre viktige oppgaver er eiendomsforvaltning, småbåtturisme og samarbeid med festivalarrangører og offentlige etater.Stavangerregionen Havn har en godt utbygd infrastruktur, høy faglig kompetanse og sentral plassering i forhold til resten av Europa.

Maritim sjef Dag Matre og Sikkerhetssjef Arvid B. Nygaard ser frem til å få tatt i bruk det nye systemet som vil være med på å støtte Stavangerregionen Havn i deres digitaliseringsreise:

«vi jobber kontinuerlig for å fremme sjøtransport som transportform og legge til rette for effektiv, sikker og miljøvennlig drift av havn. Gode moderne digitale systemer er nøkkelen til å nå våre mål.»

Dag Matre og Arvid B. Nygaard, Stavangerregionen Havn

Havnedatasystemet Port og gatesystemet Security 

Leveransene omfatter havnedatasystemet Port med en mobilapplikasjon for registrering på kaia, en ekstern portal for agenter og vareeiere samt en modul for forvaltningsdata integrert med Kartverkets fellesdatabase.  Operatøren i Risavika, Westport, bruker også Terminal fra Grieg Connect, noe som legger til rette for enkel datadeling mellom aktørene. 

Den andre delen av leveransen omfatter gatesystemet Security for ISPS formål, stikkprøvekontroller, besøkshåndtering, kortutstedelse og transportsikringskontrakter.  Security integreres med adgangskontrollsystemet Stanley brukt av havna. 

«At Stavangerregionen Havn har valgt oss som leverandør for deres kjernesystemer, sender et sterkt signal om at innsatsen vi legger ned i digitalisering og samhandling verdsettes i bransjen. Vi ser frem støtte havna på den digitale reisen som de har startet,

Tord Svanqvist, Daglig Leder Grieg Connect

Stowage planning involves allocating space on a ship for containers based on loading and discharge ports. However, real-world scenarios can necessitate rehandling or restowing containers during a voyage.

A restow occurs when a container is relocated from one bay to another, either via the quay or directly. This can happen for various reasons: an inefficiently placed container, misplacement, late arrivals causing hasty positioning, etc.

The new restow module

The need to execute restows are often delivered to container terminals using email. Terminals therefore need a visual module to easily add the required restow container information into their TOS.  

Restow/ shiftings. Available from the meny on the left side

Efficient Container Addition: Utilising BAPLIE files ensures a streamlined and effective process for adding new restows


Ad-Hoc Modifications:  In-line edit tables facilitate quick, on-the-go changes.

Sending the BAPLIE

A fully digital operational process starts with receiving the data and ends with an updated BAPLIE. Grieg Connect, therefore, ensures that restow are visually marked with the previous and the new stowage position to make the job easier for the recipient. 

Highlighted changes Grieg Connect ensures that restows are highlighted, indicating both the prior and new stowage positions for user convenience. The shift leader kan also specify the time of the shift should this be required in this view.


Statistics and invoicing for Port users 

After digital support for the operational process has been developed, statistics and invoicing are the next step. Restow containers will therefor in the same fashion as lifts of full and empty container be transferred to Port, Grieg Connects Port Management information system. Container information and time of the lift will be matched with relevant price list in Port in an automatic fashion starting this autumn. 

Explore, operational data visualised

After the operation has been executed. Rigorous data on production and productivity are available in Explore, Grieg Connects data warehouse solution for drill down and analysis.

Example illustration container data available in Explore, which in this case involves lift of empty containers, full containers and restow containers split up on production, productivity and time of day.

For more information about the development and features of the module, please connect our energetic delivery, support and sales team

– Det er med tungt hjerte jeg forlater Grieg Connect, et selskap som betyr mye for meg og som jeg har fått følge helt fra starten. Samtidig er det ikke ofte muligheter som dette kommer, og nå er tiden inne for å ta fatt på nye utfordringer. Jeg er takknemlig for tiden i Grieg Connect sammen med alle våre dyktige ansatte, og er trygg på at selskapet overleveres i gode hender.

Vidar Fagerheim


Selskapet Shiplog som Vidar etablerte sammen med kollega Erling Fagerlie tilbake i 2013 ble basert på programvareløsninger for den maritime næringen. Selskapet la særlig vekt på å utvikle systemløsninger for havner, forsyningsbaser og ferge- og hurtigbåtoperatører. I 2017 kjøpte Grieg Logistics aksjemajoriteten i selskapet, før selskapet ervervet resterende aksjer i 2018, og fusjonerte Shiplog og Seamless til Grieg Connect. I 2022 ble Grieg Connect i Sverige etablert sammen med Tord Svanqvist og Johan Nordh. Som følge av at Vidar går videre til nye utfordringer, tar Tord over som interim CEO.

– Vidar har vært helt avgjørende for utviklingen av Grieg Connect. Takket være han og et sterkt team har Grieg Connect vokst til å bli et ledende teknologiselskap for maritim næring i Norge – og nå også i Norden. Jeg vil på vegne av selskapet takke Vidar for hans innsats, og ønske han masse lykke til videre. Samtidig er jeg glad for at Tord tar på seg oppgaven som interim CEO, og ser frem til veien videre sammen med han.

Stig Trygve Andersen, daglig leder, Grieg Logistics.

What’s Changing?

As previously communicated in our June newsletter, Grieg Connect is implementing a new authentication flow with Two-Factor Authentication (2FA), designed to provide enhanced security for your data.

Implementation Date

The new authentication flow, including Two-Factor Authentication, is scheduled to be deployed on Wednesday, August 23rd, at 10:00 AM.

How Does it Work?

As soon as 2FA is deployed into our production environment you will be transitioned to the new authentication flow the next time you log in with your user. This process is divided into four steps

  1. Select an additional authentication method. You have the choice between SMS or an authentication app. If you’re uncertain, opt for SMS (the SMS flow will be explained in the subsequent steps). If you choose the authentication app, follow the instructions in the onboarding process.
  2. Enter the number to of which SMS should be sent
  3. Verify your account with the text code you receive on your phone
  4. Once your authentication method is verified, a recovery code will be displayed on the screen. IMPORTANT: Keep the recovery code in a safe place. This code can be used to reset your authentication if you encounter difficulties with 2FA usage (e.g. changing your phone number or issues with the authentication app)

After onboarding to 2FA you will continue to sign in using your familiar credentials (Username and password). After entering your credentials, you will be prompted to enter a one-time passcode sent to your registered mobile phone number.

This update applies to all users with a Grieg ID and access to software systems within the Grieg Connect product suite.

Haulier kiosk users, identities used to configure our Haulier kiosk solution, will be exempted from the 2FA login flow. These users can continue to authenticate using their usual username and password.

Preparing for the Change

To ensure a seamless transition to the enhanced security features, please ensure that you have access to a personal mobile phone to receive one-time passcodes during the onboarding and authentication process.


Additional Authentication Options

Passkeys

We are pleased to offer the flexibility of using passkeys (Multi-device FIDO credentials) as part of the 2FA process. This means you will have the option to register and utilize hardware-based authentication methods, such as fingerprint authentication, USB authentication keys, or any other supported means on your device.

  1. Click “Try another method” to enable passkeys
  2. Choose “Fingerprint or Face Recognition” and follow the instructions
  3. You will be prompted with the chosen 2FA method the next time you authenticate. Use “Try another method” to change back to 2FA with SMS

Microsoft federated login beta

We are also delighted to present a sneak peek of our federated login and single sign-on (SSO) feature based on Microsoft Azure AD. This exciting development allows you to conveniently log in using your Microsoft credentials, as long as your Microsoft provider (such as Microsoft Office 365) has prepared your organization’s Microsoft tenant for federated login.

The process for initiating Microsoft federated login is simple: just click on the “Continue with Microsoft” option within the login UI. By following the instructions presented during the Microsoft login flow, your Grieg ID will seamlessly link to your Microsoft identity.

  1. Click “Continue with Microsoft” to associate your Microsoft account to your existing Grieg ID
  2. Choose an account that has the same e-mail address as your existing Grieg ID

It’s important to note that your Grieg ID email address must match your Microsoft account’s email address to ensure proper association between the two accounts. In the event that your Microsoft email address doesn’t correspond to any of our registered Grieg ID users, our system will generate a new Grieg ID. However, please be aware that this new account won’t be linked to any Grieg tenant, requiring a Grieg tenant administrator to invite the newly created user.

It’s worth remembering that this feature is currently in its beta phase and may encounter occasional hiccups within your Microsoft environment. If you encounter any issues, we encourage you to reach out to us without hesitation. Your feedback is invaluable as we strive to refine and enhance this feature.

Need Assistance?

If you encounter any issues or require assistance, our dedicated support team is here to help. Feel free to contact us via phone or email.

Thank you for your continued trust and partnership as we work to enhance the security of your Grieg Connect experience. We look forward to providing you with an even more secure and reliable platform.

Why Implement Two-Factor Authentication? 

As cyber threats become increasingly common, it is imperative that we adapt to the changing cyber security landscape. 2FA provides an additional layer of protection, significantly reducing the risk of unauthorised access. Relying solely on passwords is no longer sufficient to ensure the security of user accounts.

With 2FA, a second form of verification is required. This means that even if someone manages to acquire your password, they cannot gain access without the additional verification – In our case, from a code sent via SMS. 

We are introducing an extra security measure during the Grieg ID authentication process. The measures requires additional effort from the user, but it is a great contribution to the safety of your personal information and your company´s business critical data.

Terje Krogstad, CTO, Grieg Connect

Another reason for implementing 2FA is to comply with legislative requirements. Accounts handling user data must adhere to more rigorous and secure login methods. Examples of such roles include PFSO and CSO role in the Security module or tenant administrators. 

Federated login in a nutshell 

Federated login and single sign-on (SSO) are user authentication methods that allows individuals to access multiple systems using a single set of login credentials. This approach unifies the login process while ensuring user privacy and security across various trusted systems. 

In line with this, Grieg Connect has chosen to implement Microsoft Active Directory (AD) for federated login, streamlining the workday for Port and Terminal users who already rely on other Microsoft services. 

We are excited to announce the implementation of federated login with Microsoft Azure Active Directory. This integration will provide our users with a seamless and unified login experience, elevating the overall security and data privacy of our systems. 

Terje Krogstad

When Will This be Rolled Out? 

We plan to roll out two-factor authentication across our product suite after the summer. The same is the case for federated login.

We are conducting extensive testing to ensure a seamless transition and minimise any disruptions to your workflow this spring. 

How Will This Affect you? 

The introduction of two-factor authentication will directly impact all Grieg ID users, which means any user of our product suite.

When logging in using your Grieg ID, you will be prompted to enter a password.

This will be followed by a unique code sent to your mobile device. A recovery option will also be provided.

Shared users, which where common among truck and stacker operators, will no longer be possible with this new security measure. While this change will require some adaptation for previously shared users, it will also enable better tracking of executed moves, thereby enhancing the operational efficiency as well as the overall security. 

We are also happy to assist you in connecting your Grieg software to the federated login scheme. While the implementation will be carried out on your end, our dedicated and friendly support team is always ready to provide guidance. 

At Grieg Connect, we strive providing robust security measures. Stay tuned for further updates on how to set up two-factor authentication for your profile  

EDIFACT er det som brukes som standard for EDI overføring hos oss og våre partnere. EDIFACT tilbyr rederinene mulighet til å sette en status i sine EDI meldinger når de sender dem til oss. Disse statusene indikerer om en liste er original, eller om det er en oppdatering. Den første som sendes vil da være originalen ha status “New” i listevisningen.

Skulle det være noen endringer på listen, kan rederiet sende en oppdatert liste. Systemet sjekker da filen for endringer og oppdaterer den originale filen. En bruker må da gå gjennom endringene og eventuelt godkjenne disse, før de trer i kraft. Statusen for en kontrollert og godkjent liste vil være “Confirmed” i listevisningen

I listevisningen for laste- og losselistene er det nå kommet en ny overskrift, som heter EDI status.

Containere som ligger på den originale listen, vil ha “New” som standard status. Når det importeres en oppdatert liste med nye endringer, vil listen få status “Update”. Inne på selve listen kan man da se de samme statusene, men da per container. Om en container lå på den originale listen, men var fjernet i den oppdaterte listen, vil den containeren fortsatt ligge i listen, men ha status “Cancel”.

En container som ikke lå på den originale listen, men som ble lagt til i den oppdaterte listen, vil ha status “New”. Er det oppdatert informasjon på en eksisterende container, vil den få status “Update”. Brukeren kan da gå over endringene og godkjenne dette, ved å klikke på “Confirm EDI changes”. Listen vil da oppdatere seg og kun vise den oppdaterte informasjonen. Containerne vil da få status “Confirmed”.

EDI Import log

I EDI Import loggen, vil all historikk registreres, fra den originale listen ble importert, eventuelle endringer i EDI filen som er kommet i ettertid, og ikke minst hvem som har godkjent eventuelle endringer.